Onderhoud

Wat houdt een kleine of grote beurt in?

Vanwege de veel langer geworden onderhoudsintervallen is er van een traditioneel ‘kleine en grote beurt’-regime bij de meeste auto’s eigenlijk geen sprake meer. Het onderhoud aan moderne auto’s kun je indelen in vier categorieën: Vaste inspectie Het jaarlijkse controlemoment voor de auto. Alle belangrijke zaken worden nagelopen, zoals de remmen, de ophanging en de diverse vloeistoffen. Bovendien wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen. Reparatie aan slijtagedelen Voor bepaalde slijtagedelen is de levensduur afhankelijk van het gebruik, zoals de remblokken, de remschijven en de koppelingsplaat. Tijd- of kilometergebonden vervanging Voor sommige onderdelen bestaat een vervangingsmoment bij een aantal verstreken jaren of verreden kilometers, afhankelijk van wat eerst komt. Een van de bekendste onderdelen die volgens dit principe vervangen worden, is de distributieriem. Onvoorziene reparatie Voor veel onderdelen bestaat geen vooraf bepaalde levensduur, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd een autoleven lang meegaan. Een waterpomp kan gaan lekken, een veer kan breken, een aandrijfas kan defect raken.

Ook voor auto’s met fabrieksgarantie?

Jazeker! Autofabrikanten zijn tegenwoordig verplicht om technische informatie en diagnose apparatuur vrij te geven. Dankzij deze verandering in wetgeving bepaalt u voortaan zelf door welk autobedrijf u het onderhoud aan uw auto laat uitvoeren wanneer deze nog fabrieksgarantie heeft. Wij werken uitsluitend volgens de fabrieksvoorschriften. Dit betekent dat uw auto bij ons op de correcte manier wordt onderhouden, zodat de fabrieksgarantie behouden blijft.